نکاتی در مورد مرتب سازی لیستهاو داده ها و عملگرهادر اکسل
روش اول :
1- يك سلول از ستوني را كه ميخواهيم ليست بر اساس آن مرتب شود انتخاب ميكنيم.
2- براي مرتب سازي صعودي از آيكون Sort Ascending و براي مرتب سازي نزولي از آيكون Sort Descending در نوار ابزار Standard استفاده ميكنيم.
نکته
بايد توجه داشته باشيم كه در اين حالت نبايد يك ستون انتخاب شود بلكه فقط يك سلول از ستوني كه ميخواهيم بر اساس آن ليست مرتب شود را انتخاب ميكنيم.
روش دوم :
1- كل جدول يا يك سلول از جدول را انتخاب ميكنيم.
2- منوي Data را انتخاب ميكنيم.
3- گزينه Sort را انتخاب ميكنيم.
4- پنجره اي باز ميشود كه بايد قسمتهاي زير را با توجه به نياز در آن پر كنيم :
الف- Sort By : در اين كادر ستوني را كه ميخواهيم ليست بر اساس آن مرتب شود ، انتخاب ميكنيم.
ب- Then By : در اين كادر ستوني را تعيين ميكنيم كه اگر اطلاعات ستوني که در کادر اول مشخص شده براي مرتب سازي درexcel مانند هم بود ليست بر اساس اين ستون مرتب شود.
ج- Ascending : با انتخاب اين گزينه ليست به صورت صعودي مرتب ميشود.
د- Descending : با انتخاب اين گزينه ليست به صورت نزولي مرتب ميشود.
هـ- My List Has : در اين قسمت دو گزينه Header Row ، و No Header Row وجود دارد. اگر Header Row انتخاب شده باشد هنگام باز شدن پنجره Sort كل ليست به غير از سطر اول كه سطر عنوان است انتخاب ميشود و در كادر هاي Sort By , Then By عناوين قرار ميگيرند. ولي اگر No Header Row را انتخاب كنيم هنگام باز شدن پنجره Sort كل جدول حتي سطر اول كه سطر عنوان است انتخاب ميشود و در كادر هاي Sort by , Then By بجاي عناوين, نام ستونها قرار ميگيرند. در حقيقت در اين حالت عناوين جزء اطلاعات در نظر گرفته شده و در مرتب سازي شركت داده ميشوند.ما ميتوانيم ليست موجود را بر اساس هر يك از ستونهاي آن به صورت صعودي يا نزولي مرتب كنيم. براي اين كار كافي است به يكي از دو روش زير عمل كنيم :
روش اول :
1- يك سلول از ستوني را كه ميخواهيم ليست بر اساس آن مرتب شود انتخاب ميكنيم.
2- براي مرتب سازي صعودي از آيكون Sort Ascending و براي مرتب سازي نزولي از آيكون Sort Descending در نوار ابزار Standard استفاده ميكنيم.
نکته
بايد توجه داشته باشيم كه در اين حالت نبايد يك ستون انتخاب شود بلكه فقط يك سلول از ستوني كه ميخواهيم بر اساس آن ليست مرتب شود را انتخاب ميكنيم.
روش دوم :
1- كل جدول يا يك سلول از جدول را انتخاب ميكنيم.
2- منوي Data را انتخاب ميكنيم.
3- گزينه Sort را انتخاب ميكنيم.
4- پنجره اي باز ميشود كه بايد قسمتهاي زير را با توجه به نياز در آن پر كنيم :
الف- Sort By : در اين كادر ستوني را كه ميخواهيم ليست بر اساس آن مرتب شود ، انتخاب ميكنيم.
ب- Then By : در اين كادر ستوني را تعيين ميكنيم كه اگر اطلاعات ستوني که در کادر اول مشخص شده براي مرتب سازي مانند هم بود ليست بر اساس اين ستون مرتب شود.
ج- Ascending : با انتخاب اين گزينه ليست به صورت صعودي مرتب ميشود.
د- Descending : با انتخاب اين گزينه ليست به صورت نزولي مرتب ميشود.
هـ- My List Has : در اين قسمت دو گزينه Header Row ، و No Header Row وجود دارد. اگر Header Row انتخاب شده باشد هنگام باز شدن پنجره Sort كل ليست به غير از سطر اول كه سطر عنوان است انتخاب ميشود و در كادر هاي Sort By , Then By عناوين قرار ميگيرند. ولي اگر No Header Row را انتخاب كنيم هنگام باز شدن پنجره Sort كل جدول حتي سطر اول كه سطر عنوان است انتخاب ميشود و در كادر هاي Sort by , Then By بجاي عناوين, نام ستونها قرار ميگيرند. در حقيقت در اين حالت عناوين جزء اطلاعات در نظر گرفته شده و در مرتب سازي شركت داده ميشوند. داده ها و عملگرهادر اکسل
برای اینكه داده ای را در سلولی وارد كنیم ابتدا باید روی آن سلول كلیك كرده و سپس داده مورد نظر را تایپ كنیم ، یادتان باشد كه هنوز این داده وارد شده پذیرفته نشده است برای پذیرفته شدن این داده پس از تایپ آن یكی از اعمال زیر را انجام می دهیم :
1- Enter : داده پذیرفته شده و سلول جاری به طور پیش فرض سلول زیرین می شود .
2- Tab: داده پذیرفته شده و سلول جاری سلول بعدی می شود.
نكته :
سلول بعدی در زمانی كه محیط فارسی باشد سمت راست و زمانی كه محیط انگلیسی باشد سلول سمت چپ می شود.
Arrow key : داده پذیرفته شده و سلول با توجه به جهت دكمه فشرده شده یكی از سلولهای اطراف می شود .
داده ها در Excel
داده ها در محیطExcel می توانند اعداد، حروف، تاریخ، زمان و یادداشت باشند كه در زیر به شرح تك تك آنها می پردازیم:
(توجه داشته باشید كه با فرمت اطلاعات در آینده بیشتر آشنا می شوید و این قسمت فقط برای آشنایی با انواع اطلاعات می باشد. )
انواع داده ها :
كاركردن با اعداد :
Excel تمام اعداد را یكسان فرض می كند. بنابراین دقت زیادی در نمایش اعداد به صورت مبلغ ، تاریخ و كمیت یا هر شكل دیگری از اعداد ندارد. در Excel اعداد را به دو روش می توان وارد نمود:
1- با استفاده از كلیدهای عددی موجود در بالای حروف
2- با استفاده از كلیدهای موجود در سمت راست صفحه كلید ( در صورتی كه اعداد این قسمت كار می كنند كه كلید Num Lock روشن باشد.)
علاوه بر ارقام 0 تا 9 نمادهای خاص + و – و ، و . و $ و % و E و e را وارد نمود. كه در آینده با مفهوم هر یك از این علائم بیشتر آشنا شویم.
عكس العمل Excel نسبت به عدد تایپ شده :
1- اگر طول عدد از سلول كوچكتر باشد تغییری در سلول داده نمی شود.
2- اگر طول عدد به اندازه چند كاراكتر بزرگتر از سلول باشد اندازه سلول بزرگ شده تا عدد در آن بگنجد.
3- اگر طول اعداد برای خانه مورد نظر بزرگ باشد ظاهراً عدد سلولهای بعدی را اشغال می كند ولی بعد از Enter كردن یكی از اتفاقات زیر روی می دهد :
الف – اعداد در نماد علمی نمایش داده می شوند.
ب- عدد گرد می شود .
ج- سلول با علامت # پر می شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد كه فرمت سلول General نباشد.
اگر اعدادی كه رقم اول آنها صفر است مثل (01234) تایپ كنیم Excel ، صفر را حذف می كند زیرا صفر قبل از عدد معنی ندارد و یا اگر عدد مثبت را به همراه آن تایپ كنیم (مثل 23 +) ، Excel ، + آن را حذف می كند. همچنین اگر 2/6 را تایپ كنیم سلول 6 مارس را نمایش نمی دهد یعنی آن را تبدیل به فرمت تاریخ می كند برای رفع این مشكلات باید عدد را تبدیل به متن كنیم برای این كار می توانیم یكی از علائم زیر را قبل از عدد بنویسیم :
‘ (آپستروف) : این علامت باعث می شود عدد به همان صورت و با تراز چپ نوشته شود.
” : این علامت باعث می شود عدد به همان صورت و با تراز راست نوشته شود .
^ : این علامت باعث می شود عدد به همان صورت و با تراز وسط نوشته شود.
= : این علامت باعث می شود سلول با عدد تایپ شده پر شود.
1- داده های متنی : می توانیم هر نوع داده متنی را در سلولهای Excel وارد كنیم.
2- داده های نوع تاریخ : می توانیم بدون تنظیم خاصی داده های نوع تاریخ در سلولهای Excel وارد كنیم ، كافی است در سلول تاریخی با فرمت yy/mm/dd یا yy-mm-dd وارد كنیم ، در آینده با قالب بندی های تاریخ آشنا می شویم . با انجام این كار (-) تبدیل به (/) شده و سال به صورت چهار رقمی (19yy) نمایش داده می شود .
3- داده های نوع زمانی : می توانیم بدون تنظیم خاصی داده های نوع زمان در سلولهای Excel وارد كنیم ، كافی است در سلول تاریخی با فرمت hh:mm:ss وارد كنیم ، در آینده با قالب بندی های زمان آشنا می شویم.
2- اطلاعات متنی :
میتوانیم در سلولهای Excel هر متن دلخواهی را چه به فارسی و چه انگلیسی تایپ كنیم.
توانایی Excel برای در نظر گرفتن اعداد مثل متن :
اگر عددی مثل 2/6 را وارد کنیم ، پس از Enter کردن ، Excel، 6 مارس را نمایش میدهد. یعنی این اعداد را به تاریخ در نظر میگیرد. برای اینکه این اعداد با همین قالب نوشته شد قبل از آن علامت (‘) آپستروف قرار میدهیم. یعنی بنویسیم ( ‘6/2 )
3- اطلاعات از نوع تاریخ :
اگر در سلول Excel یك تاریخ به فرم dd-mm-yy یا dd/mm/yy وارد كنیم به طور اتوماتیك قالب سلول تبدیل به قالب تاریخ شده و خط فاصله ها تبدیل به ( / ) شده و سال در چهار رقم نمایش داده میشود.
4- اطلاعات از نوع زمان :
میتوانیم در سلول Excel یك زمان را با فرمت H:M:S وارد كنیم كه قالب سلول به طور اتوماتیك زمان میشود.
5- اطلاعات از نوع یادداشت :
این نوع اطلاعات توضیحات یا یادداشتهایی هستند كه بر روی سلول ظاهر شده و در مورد آن توضیح میدهند. در مباحث بعدی با نحوه ایجاد توضیحات آشنا میشویم.
توجه:
(كارآموزان گرامی دقت فرمایید كه این قسمت فقط برای آشنایی با انواع اطلاعات می باشد و با فرمت اطلاعات در آینده بیشتر آشنا خواهید شد. )
فرمول نویسی در Excel
عملگرها در Excel :
1- عملگرهای محاسباتی : از عملگرهای ریاضی + (برای جمع) ، – (برای تفریق) ، * (برای ضرب) و / (برای تقسیم)، ^(برای توان) و % (برای درصد) در Excel استفاده كنیم.
ایجاد یك فرمول ریاضی
برای ایجاد یك فرمول ریاضی به یكی از روشهای زیر عمل می كنیم.
روش اول : در سلولی كه می خواهیم نتیجه نوشته شود یا در خط فرمول علامت = را تایپ كرده ، سپس آدرس عملوند اول را تایپ كرده عملگر را می نویسیم و بعد آدرس عملوند دوم و بهمین ترتیب ادامه می دهیم .
روش دوم : در سلولی كه می خواهیم نتیجه نوشته شود علامت = را تایپ كرده ، سپس بر روی سلولی كه حاوی اولین عملوند است كلیك كرده ، سپس عملگرد را تایپ كرده و بعد بر روی سلول حاوی در بین عملوند كلیك می كنیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم .
* تقدم عملگرهای ریاضی :
اگر در یك فرمول چندین عملگر ریاضی داشه باشیم ، این عملگرها دارای تقدم هستند كه عبارتند از :
()
^
%
* و /
+ و –
می بینیم كه * و / در یك خط نوشته شده اند زیرا این دو دارای تقدم یكسان هستند و اگر در فرمولی هر دو عملگر بودند از سمت چپ اولین عملگر انجام می شود .
2- عملگر متنی : برای عبارتهای متنی می توانیم از عملگر & (الحاق) استفاده كنید. با قرار دادن این عملگر بین دو متن آن دو را به هم پیوند می دهید.
3- عملگر آدرس : برای بیان محدوه ای از آدرس می توانیم از عملگر : استفاده كنیم. كافی است آدرس ابتدای محدوده را نوشته، سپس عملگر آدرس را تایپ كنیم و بعد آدرس انتهای محدوده .
درباره پوریا بغدادی: